Søk i denne bloggen

søndag 10. juni 2007

Hålogalandkattens utstilling 2007

Hålogalandkatten, som er min katteklubb, har nettopp avholdt utstilling og den var jeg heldig nok til å få være med å arrangere.
Allerede for flere måneder siden begynte vi med planleggingen, det er mye som skal på plass for et såpass stort arrangement kan gå av stabelen. Noen skjær i sjøen hadde vi, bl.a. ble skandinavias største utstilling "Scandinavian Winner Show" lagt til samme helg som vi hadde booket, og så hadde vi noen dommere som meldte avbud. Men stort sett gikk forberedelsene og planleggingen uten de store problemene.

I forkant av utstillinga vår arrangerte NRR et utstillingslederkurs i Nord-Norge. Fra vår klubb var vi 6 stykker som meldte oss på. På det kurset fikk vi lære oss mye nyttig og det føltes trygt og godt for oss å ha flere "lærde" når vi skulle arrangere utstilling.

På torsdag møttes klubbens medlemmer for å gjøre klart til utstilling. Burene skulle hentes inn, settes opp og vaskes. Det er tungt og skittent arbeid. I tillegg skulle premiebordet opp, lotteriet skulle arrangeres, informasjonsdesken måtte settes opp og alle kokardene måtte strykes. Likevel hadde vi fått det meste på plass i løpet av et par-tre timer. På bildet er jeg i full gang med å rigge bur.

En av dommerne vi hadde invitert, Hanne-Sofie Sneum, spurte oss om vi var interessert i at hun skulle holde et birma-seminar. Det takket vi selvfølgelig ja til. På fredagen før utstillingsdagen troppet vi opp på Stangnes videregående skole, og fikk lære nytt om birma. Det var en veldig trivelig og lærerik kveld (kan det bli annet sammen med Hanne-Sofie?).
På bildet står Hanne-Sofie helt til venstre.

I anledning utstillingen fikk vi storfint besøk fra Nord-Trøndelag. Noen venner kom med fire av sine abyssinere. For anledningen var soverommet og stua nede gjort om til gjesterom der besøkskattene og slavene deres kunne bo. I tillegg fikk vi besøk fra Sverige, som også hadde med seg katt og hund... Men de sov i campingvogn på utsiden.
På bildet er jeg sammen med en av de besøkende abyssinerne :0)

På lørdagen var det opp klokka fem for å rekke til hallen i tide. Som arrangør nytter det ikke å komme tuslende rett før veterinærkontrollen stenger... Jeg som var ansvarlig for burplasseringen måtte endre på noen av plassene. Da måtte jeg ha tunga rett i munnen, for når burplanen først er laget er den ikke så lett å endre på. Til slutt var alle fornøyde med sin plassering, og jeg kunne puste lettet ut. Som en del av utstillinga hadde vi fått tildelt utdeling av årets nordnorske katt, årets oppdrett og årets veteran. Det var et flott show som NRR-president Christer Einvik sto for. Det største som skjedde for meg på lørdag var at min sibirkatt Aztii ble Champion. Når man ser på bildet er det vel ingen tvil om at jeg er stolt av min lille sibirske røver?

Lørdags kveld var det invitert til dommermiddag, og der fikk vi servert tre-retters middag. Kokken skal ha komplimenter for nydelig mat. Det ble en koselig middag, men kvelden var enda ung når vi snudde nesa hjemover. Vi var utslitt etter en lang dag.

På søndag var det en ny dag, og nye muligheter. Mine katter fikk sine cert, så da er Aztii to cert unna IC og Desdemona er ett cert unna CH-tittelen. Jeg kunne glede meg over en av de besøkende abyssinerne som overraskende tok sitt cert i konkurranse mot katten som ble BIS dagen før, og en sjokoladebirma som fikk cert i konkurranse mot to konkurrenter som slo henne dagen før. Det var flott!
På bildet er Desdemona som ikke liker utstillinger noe særlig. Da er det godt å ha matmors rygg å klamre seg fast til. Jeg tror jeg må prøve litt feliway for å få henne til å slappe av litt mer.

Etter utstillingen på søndag, var det å rigge ned bur igjen. Etter en time var vi ferdige! Da hadde vi resteparty i cantina. Etter et lite oppsummeringsmøte satte vi slitne men fornøyde nesa hjemover igjen.
Mandag morgen etter frokost reiste våre gjester, og da fikk jeg endelig tatt igjen litt lenge etterlengtet søvn...

Ingen kommentarer: